Min första målerikurs

Jag har ett tag känt att jag velat utveckla mitt målande för det är det inom det kreativa som jag känner att jag är minst duktig på. Under ett spontant scrollande på facebook fick jag syn på en målarkurs av Art of Veda som lät spännande. Det som var bra med just denna kurs var att man behövde inga förkunskaper eller betyg för att kunna gå kursen vilket har varit ett hinder för mig förut då jag inte har det. 


Efter en stunds tänkande och konsultation med mamma för att få ihop all logistik skickade jag in min anmälan. Kursen skulle börja den 3 maj - Trodde jag! Det visade sig att de skrivit fel och kursen började redan förra veckan. Då var jag tyvärr upptagen så min första dag blev idag. 


(null)

Jag var på plats i mycket god tid så jag satt och njöt av det fina vädret. Efter en stund kom kursledaren. Strax därpå var även de andra två deltagarna på plats. Kursledaren började med att visa två inspirationer, en i akryl och en i akvarell. Vi fick välja om vi ville testa på någon av dem eller måla något eget. 


Jag kände att jag ville testa på båda inspirationerna och började med den i akryl. Tanken med den var att få fram olika fält,  former och linjer med hjälp av snöre och gummisnoddar som man sedan målade i. Jag stod en lång stund och kastade runt gummisnoddar och slingrade med snöret  på min pannå tills det kändes bra. Då ritade jag av formerna jag fått och målade i fälten. Det var väldigt roligt att måla något abstrakt för det brukar jag inte göra så ofta de få gånger jag målar. Det var också tacksamt att slippa tänka ut först vad man skulle måla. 


(null)


När jag målat klart hade jag hunnit bli hungrig och det var de andra också så vi bestämde oss för att ta en lunchpaus.  Eftersom det var så härligt väder idag så bestämde vi oss för att äta lunchen ute i solen. 


Efter lunchen testade jag inspirationen i akvarell. Den inspirationen gick ut på att man med hjälp av tejp kunde skärma av delar av pappret för att kunna göra exempelvis trädstammar och måla i senare. Vi fick också tips om att använda collageteknik och limma på tidningspapper eller silkespapper för att få en annan struktur på stammarna. Jag fick också lära mig att det är möjligt att måla på silkespapper med akvarellfärg. Det måste jag också testa någon gång! Lagom när mina björkar var klara var det dags att avsluta för dagen och jag åkte hem igen full av glädje och inspiration. 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0