Mammas födelsedagsresa

Denna vecka har varit en mycket speciell vecka för mamma Virva har fyllt 70 år. Mamma fick välja vad hon ville göra på sin födelsedag. Hennes önskan var att se den finska konstnären Albert Edelfelts utställning på Göteborgs konstmuseum. Sagt och gjort. Vi åkte i tisdags. Resan ner gick bra. När vi kom fram checkade vi in på vårt hotell och åt middag. Mer orkade vi inte.

På onsdagen, vår första dag i Göteborg hade vi planerat en loppisrunda på Myrorna vid Järntorget och en promenad genom området Haga. Efter en god hotellfrukost hoppade vi på en spårvagn som tog oss till Järntorget. Det var en större Myrorna en vad jag kom ihåg, fyra våningar. Mamma var smart och föreslog att vi skulle börja högst upp så det gjorde vi. När vi betat oss igenom hela butiken och fyndat lite båda två var det dags för lunch. Vi begav oss mot Haga och hittade ett trevligt café som också serverade lunch. Mätta i magen fortsatte vi genom Haga. Det var mysigt men väldigt kallt och längre än vi trodde att gå tillbaka till hotellet. När vi äntligen kom tillbaka till hotellet gick mamma till hotellets bastu för att njuta av sina sista timmar som 69-åring medan jag stannade och pysslade på rummet.

Sen blev det torsdag och mammas 70-årsdag. Denna dag var det dags för Albert Edelfelts utställning på Göteborgs konstmuseum. Innan vi gick dit såg vi att det skulle vara en guidad visning av utställningen vi två så vi bestämde oss för att timea in den. Vi kom fram till museet strax innan visningen och han precis köpa biljetter och låsa in våra saker innan visningen började. Det var en intressant visning och en bra guide.

(null)

Efter visningen gick vi ett varv till själva i utställningen och tittade ordentligt på alla tavlor. Dessutom lärde jag mig ett nytt uttryck: Monografisk utställning, vilket betyder utställning med enbart en konstnär.

När vi kände oss klara på museet gick vi till ett café i närheten för en födelsedagsfika. Efter fikat passade jag på att besöka Göteborgs mysiga garnbutik Deisy design och köpte garn till en Strömsötröja. Födelsedagsmiddagen intogs på en indisk restaurang enligt önskemål.

Fredagen var vår sista dag i Göteborg. Mamma hade hittat ett annat museum, Röhsska museet som vi båda blev nyfikna på så eftersom vi inte hade något annat planerat bestämde vi oss för att ta en titt. Tyvärr vad det museet en liten besvikelse för oss men en trevlig dag hade vi iallafall.

Idag lördag gick åt till hemresan.