En härlig vecka i Finland

Då var vi hemkomna från en härlig vecka i Finland. Vi börjar från början. 


Söndag den 21 augusti bar det av till Helsingfors. Precis innan resan hade vi får hjälp av en god vän till mig att fixa assistans på flygplatsen till mig så att jag skulle kunna sitta i kö istället för att stå i kö med tanke på det kaos som varit på flygplatserna i sommar. 


Vi åkte till Arlanda i god tid. Det gick jättesmidigt med assistansen. Vi kom förbi köerna och var inne vid gaten på 20 minuter. Så vi hade två och en halv timmar att döda innan det var dags att boarda. Flygresan gick bra. Assistansen var bokad även på finska sidan så de stod och väntade på oss när vi klev av. Där slutade vår tur då bagagebandet var trasigt och vi fick vänta nästan en timme på väskorna. När vi äntligen fått våra väskor gick vi ut för att leta upp mammas syster Satu och hennes man Juha som kommit för att hämta oss. Satu och Juha har en övernattningslägenhet i Helsingfors som vi hade fått låna så de skjutsade dit oss och visade oss det vi behövde veta. När vi fått all nödvändig information åkte de tillbaka till sitt hem i Tammerfors och vi gjorde kväll. 


På måndag var det dags för shopping i Helsingfors så vi tog bussen in till stan. Från bussfönstret råkade jag se ett Arabia Museum med en outlet vilket vi tyckte lät intressant och bestämde oss för att försöka ta oss dit en annan dag. Väl framme var vi så fikasugna att första stoppet för dagen fick bli Fazers cafe. Där i närheten finns mitt tygparadis Eurokangas, Finlands bästa tygaffär. Så när jag fikat klart begav jag mig dit. En timme och fyrtiofem minuter senare kom jag ut med massa fynd. 


(null)

Sen var det dags för pysselbutikerna Sinelli och Askarelli. Mamma följde mig dit och lämnade mig på min fyndjakt medan hon försökte få tag på sin gudson, min kusin Juuso som vi hade planerat att äta middag med. När jag fyndat klart hade Juuso svarat och föreslagit en restaurang. Så vi begav oss dit för att vänta in honom. Han hade även med sig sin flickvän Jenni som vi fick träffa för första gången. Vi åt en god middag medan vi uppdaterade varandra på vad som hänt de senaste åren. Sen var det dags att skiljas åt men vi skulle ses igen om några dagar.


Sen blev det tisdag och både jag och mamma kände att det räckte med en shoppingdag i centrum bestämde vi oss för att kika in Arabiaområdet som vi sett från bussen dagen före. Sagt och gjort. På första våningen hade Pentik, Finlayson och Iittala sina outletbutiker. Så vi började där. Självklart råkade vi fynda lite fast vi inte skulle. En rosa fika hann vi med också.


(null)



Vi åkte upp några våningar och kikade på utställningen i museet. Utställningen visade produkter från Arabias keramikfabrik och Iittalas glasfabrik genom tiderna. 


På onsdag hade vi en hemmadag. Det var dags att fylla på kylskåp och skafferi och mamma hade lyckats få en frisörtid.


På torsdag var det dags för äventyr igen. Det var dags för ett besök på Högholmen, en djurpark på en ö i Helsingfors. Vi tog bussen till centrum och begav oss mot hamnen. Där passade vi på att kika in de små marknadsbodarna. Lite delikatesser i form av siklöja och bläckfiskringar hann vi också med. Vi råkade också se vaktparaden i samband med ett celebert besök vid presidentpalatset till mammas stora förtjusning. Sedan hoppade vi på färjan till Högholmen. Vi fick se bland annat några björnar och många olika kattdjur. Gofika fick vi också. 


På fredagen var det dags att åka på nya äventyr och resans höjdpunkt, en bröllopshelg i Tammerfors. Det var min kusin Ninni, Satu och Juhas dotter som skulle gifta sig med sin Lassi. 

Hemma hos dem var det fullt hus. Juhas föräldrar hade redan kommit och fler var på väg. Jag och mamma hade lyxen att få en egen svit på gården i form av en husbil som Juha lånat av en kollega.  


(null)



Jag har aldrig bott i husbil förut så jag tyckte det var spännande och paxade loftsängen över förarhytten. När vi installerat oss i husbilen kom Juusos föräldrar morbror Jouni och Minna samt kusin Jesse förbi. De hade lyckats hyra rum på ett airBnB i närheten. Jag fick även snabbt hälsa på deras hund Jallu. 

Vi hade alla lovat att hjälpa till att göra i ordning festplatsen inför morgondagen så vi begav oss dit. När vi kom till lokalen var där redan full fart. Där var Ninni, Lassis familj samt några kompisar. Efter en stund anslöt även Juuso och hans Jenni som kommit med tåget efter jobbet. Tillslut var även Lassi själv på plats. Vi hade alla fullt upp att göra hela kvällen. Jag hade dessutom fått hedersuppdraget att göra placeringskorten. När vi kom tillbaka till huset hann vi även träffa Ninnis syster Jenni som mellanlandade hemma hos föräldrarna för att lämna sin katt Jari, hälsa på farföräldrarna och oss innan hon gav sig iväg. Då hon var tärna skulle hon sova hos Ninni inatt. 


Nu var den stora dagen äntligen här lördagen den 27 augusti 2022 då Ninni och Lassi skulle gifta sig. Huset vaknade tidigt. Satu i egenskap av brudens mor hade en frisörtid bokad så hon åkte på den medan vi andra fixade det sista. Jag hann även med en liten tupplur så jag skulle orka med kvällen. Under min tupplur hade sista man kommit i form av kusin Jennis pojkvän Roope. Strax efter lunch var det dags för alla att göra sig fina sen begav vi oss mot kyrkan. Bröllopsceremonin var jättefin. Brudparet hade önskat så kort som möjligt i kyrkan. Efter ceremonin kom Juhas nyinköpta mustang väl till pass som bröllopsbil. Med en bestman som chaufför åkte brudparet iväg medan vi gäster begav oss mot festplatsen. När alla gäster anlänt till festplatsen kom även brudparet dit och det var dags att gratulera och skåla för dem. Efter en stunds mingel var det middag. Efter en god buffé hade vi lite egentid innan brudparet skulle skära bröllopstårtan. 


När det slutat verka i alla kaffetänder blev det underhållning med ledning av brudföljet. Kusin Jenni gjorde verkligen ett fantastiskt jobb som hederstärna. Senare på kvällen kom orkestern och det blev dags för bröllopsvalsen. Sen började festandet på riktigt. När bandet tog sin paus var det dags att kasta brudbuketten och strumpbandet. Kusin Jenni hade bestämt sagt att brudbuketten var till henne, den skulle hon ta. Sagt och gjort. Som fd. badmintonspelare kan hon visst fånga vad som helst som kommer flygande i luften. Strumpbandet fångades av en god vän till brudparet. Sen tackade jag och mamma för oss och begav oss till vår svit, husbilen medan de andra fortsatte festa. 


Sen kom söndagen, dagen efter natten före. Vi var alla lite trötta efter allt festande. Sen förmiddag gick vi tillbaka för att iordningställa lokalen efter festen. Det var också dags att säga tack och adjö till Jouni, Minna och Jesse som skulle hem till Karleby och Juuso och hans Jenni som skulle tillbaka till Helsingfors. Mitt i allt detta kaos kände sig katten Jari lite bortglömd och bestämde sig för skrämma upp oss allihop riktigt ordentligt genom att leka kurragömma. Tack och lov slutade allt lyckligt och som en skänk från ovan kom han tillbaka. På kvällen åkte även Roope och sist men inte minst var det dags för de nygifta paret Ninni och Lassi att åka på bröllopsresa. Innan dess lämnade de sin pälskling hunden Urho i tryggt förvar hos Satu och Juha. Så nu hade jag träffat på alla som jag kom för att träffa. Jag hade glömt att ställa min bröllopspresent på presentbordet dagen före så jag passade på att lämna över den personligen till Ninni och Lassi innan de åkte.  


Sen blev det måndag och det var dags att återgå till verkligheten för de flesta. Satu åkte tidigt till jobbet. Juha jobbade hemifrån. På förmidagen sa vi adjö till Jenni och katten Jari som skulle tillbaka för jobb i Åbo. Mamma och jag tog hand om Urho medan även vi började göra oss klara för hemfärd. Som sista äventyr var ju även jag och mamma tvungna att testa bröllopsbilen. Vi fick oss en liten tur när den skulle tillbaka till sitt garage. Sen avslutade vi med middag på restaurang innan det var dags för oss att ta farväl av Satu och hunden Urho och åka med Juha tillbaka till Helsingfors.


På tisdag var det dags för oss att flyga tillbaka och tacka för en härlig resa. 









Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0