Sy och hantverksfestivalen 2022

Som fredagsaktivitet på mitt jobb Cedergruppen denna vecka fick vi välja mellan att titta på skräckfilmen Coraline eller att gå på Sy och hantverksfestivalen. 


Det var ett otroligt svårt val för mig… Eller inte!


Förmiddagen var en vanlig jobbdag. Jag hann med att halloweenpyssla lite. Efter lunch var det dags för oss att bege oss från Liljeholmen mot Älvsjö och Stockholmsmässan där Sy och hantverksfestivalen skulle äga rum. När vi kom fram mötte vi upp cederfolket från enheten på Kungsholmen och gjorde upp en plan för eftermiddagen. Eftersom vi åkte med jobbet betydde det att man hade en tidsram på endast två timmar att förhålla sig till om man ville ha sällskap tillbaka vilket jag behövde. Därför var jag lite orolig om jag skulle hinna med allt. När vi fått våra biljetter försvann jag iväg så fort jag kunde.


Min vän Agnes skulle vara med på mässan idag och sälja sin stickbok Vintervarmt - Stickat för de små. Jag hade lovat henne att komma förbi och hälsa så det var min prio ett. Efter en stund lyckades jag lokalisera montern där hon stod tillsammans med sina vänner från garnbutiken Knuten garn. Jag stod och småpratade med Agnes en liten stund och passade på att handla lite av henne och Knuten. 


(null)

Innan jag gick från deras monter tipsade Agnes mig åt vilket håll det fanns fina tyger. Jag följde hennes råd och det är jag mycket tacksam för. När jag gått en bit hittade jag det finska företaget Nuppus bil. Jag har aldrig handlat från Nuppu förut men har hört mycket bra om deras produkter och sett att de har fina tyger. Jag trodde att jag skulle komma över deras tyger när jag var i Finland men de hade inte sina produkter i den butiken jag var. Så jag blev jätteglad när jag hittade dem här nu. Det första jag upptäckte i deras monter var mönsterbokserien Nuppusin som jag länge varit nyfiken på att kika i. Bestämde mig för att köpa första boken och ett av deras tyger till att sy en av klänningarna i boken. Känner direkt att det här kommer bli en stor favorit. I kön för att betala fick jag mig en glad överraskning! Jag träffade på en lärare från min högstadieskola. Då det var fler än vi som stod i kö hann vi småprata en stund medan vi väntade på vår tur. 


(null)

När jag var klar hos Nuppu började jag känna att nu får det nog räcka med inköp men fortsatte titta vidare. Efter en stund fick jag syn på min favorit nät- tygbutik Tygdrömmar och bestämde mig för att kolla in deras utbud, hade ändå tänkt handla där snart och skulle då kunna slippa fraktkostnaden om jag hittade något nu. Här råkade jag hitta en bit softshelltyg som jag blev helt förälskad i. Jag har aldrig sytt i softshell förut men har länge velat testa det. Har dessutom länge funderat på att försöka mig på att sy ett ytterplagg. Nu såg jag min chans att testa både och. Så jag köpte biten. 


(null)

Nu kände jag mig verkligen färdig. Jag blev riktigt förvånad över mig själv att jag var klar med hela 40 minuter tillgodo innan vi skulle samlas igen för en avstämning. Jag bestämde mig för att försöka ta reda på hur det gått för resten av gänget. Fick tag på en av samordnarna som sa att de tagit en paus i ett av fiken och att jag gärna fick komma dit om jag ville ha något att dricka. Det behövde jag så jag letade upp dem och fick min dricka. Efter en stund var det dags för oss att bege mot återsamlingsplatsen för en avstämning. En del ville stanna kvar och andra hade redan åkt. Vi som ville avsluta nu tog sällskap mot pendeln. Nöjd och glad åkte jag hem till en nyfiken mamma. Jag visade stolt upp upp mina fynd för henne. Hon tyckte att jag gjort fina och bra fynd. Vi avslutade kvällen med en trevlig fredagsmiddag. 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0