Man kan nästan tro att livet är en schlager


I år kunde jag äntligen fira min födelsedag med en ordentlig fest. Jag skulle egentligen haft denna stora fest förra året för att fira min 30-årsdag men världen satte stopp för det. Jag hade planerat festen så länge och bestämt mig för att denna fest SKA jag ha. Frågan är bara när. Det slutade med att jag firade min 30- och 31-års dag samtidigt. 


Under hösten 2021 kände jag att det kanske skulle vara möjligt att genomföra festen våren 2022. När jag kollade in lokalen jag haft i tankarna fick jag en chock. De hade nu höjt sina priser något otroligt så jag kände att där kan jag inte vara, detta är nog omöjligt ändå.


Strax före jul kände jag att jag inte ville ge upp min dröm riktigt än. Jag kollade in ett par andra lokaler som jag haft som reserv. En av dem visade sig vara bättre än jag först trott och dessutom inom min budget. Jag konsulterade mamma. Hon gav mig klartecken med kraven att jag skulle fixa bokningen själv samt be även andra om hjälp med planering och markservice. Vilket är något vi lärt oss den hårda vägen vid min förra fest. Dessa "krav" var inga omöjligheter för mig, jag hade tänkt göra det i vilket fall så jag körde på.


Först bokade jag lokalen. Då jag var ute i så god tid kunde jag fritt välja det datumet som passade mig. Mitt val föll på söndag 15 maj. Sedan plockade jag ihop mitt partyplanning-team som tillslut blev: Jag, gudmor Eva, gudfar Micke, Min bästa vän Frida, god vän och god man Martin och sist men inte minst mamma Virva på ett litet hörn. 


I januari var det dags för mitt första party planning-mötet med Eva och Micke. Första gången blev det digitalt och vi kom en bra bit på väg redan då. Helgen efter var det dags för möte nummer två. Denna gången live. Vi fortsatte och följde upp det vi pratat om veckan innan. Ett par veckor innan påsk åkte inbjudningarna iväg. Ungefär samtidigt åkte Jag, mamma och Martin och tittade på lokalen som fick godkänt av oss alla. Våren gick fort med alla förberedelser. 


Sen kom äntligen dagen då det var dags för mitt "Livet är en schlager" party. 


Jag vaknade tidigt och gjorde klart de sista förberedelserna. Personalen hemma var snäll och skjutsade mig och alla sakerna till lokalen. Strax efter kom Eva och Micke som lovat att hjälpa mig. När vi fått in alla sakerna började vi med att ställa i ordning och duka borden. Sedan satte vi upp alla dekorationerna. 


(null)



Ett par timmar senare lagom tills att det var dags för en lunchpaus anlände röda mattan tillsammans med mamma, hennes väninna Maria och min kompis Frida. 


Efter lunchen var det dags att rulla ut röda mattan för nu började gästerna droppa in. Först kom Martin med frun Ulla-Karin och kaffebryggaren. Då kunde kaffeansvarige mamma börja med sitt huvuduppdrag. Micke hade jag krönt till ordningsvakt så han stod i dörren och delade ut VIP-pass till alla gästerna. Mina gudsyskon Caroline och Andreas fick sig en smärre chock och ett gott skratt när de fick syn på sin far då de inte hade någon aning om Mickes uppdrag eller den outfit jag hade satt på honom. Frida hade jag anställt som pressfotograf vid röda mattan. Eva var servitris och såg till att alla fick sin välkomstdrink och tilltugg. Detta var dessutom min första fest med liveband i form av våra kära adoptionskompisar Ronnie och Yvonne från Gotland. Att få dem, speciellt Ronnie att lämna sin kära ö och åka upp till Stockholm är inte lätt. Därför blev jag lite extra glad när de tackade ja. De kom tillsammans med dottern Moa, som adopterades samtidigt som mig och hennes Christer. 


Jag höll mitt lilla välkomsttal och sedan satte festen och dess tävling igång. Först skulle man hitta sina lagkamrater. Jag hade delat upp lagen efter familjen Berglunds döttrar i filmen: Carola, Lena Ph, Kicki och Anna Book. Den som jag utsett som teamleader fick artistens namn på sin lapp. Resten hade fått låtar som artisten hade sjungit. Sen skulle man hitta de man hörde ihop med. När alla hittat sitt lag var det dags för första deltävlingen, att komma på ett lagnamn och andra deltävlingen, att ta den galnaste groopie på röda mattan. Efter det var det avklarat var det dags för fika. 


Det här var första gången våra stockholmsvänner och våra gotlandsvänner träffades så under fikat berättades det många minnen och historier om våra äventyr i Vietnam. Sen var det dag för det ögonblick som jag väntat på, Duo Bogrens uppträdande. Första låten hade inget att göra med schlager men att låta denna duo uppträda utan denna låt vore oacceptabelt. Ronnie är en otroligt duktig musiker och kan många musikstycken utantill men vad gäller texter finns det bara en låt han kan det är Lagergrens vals. Den sjunger han mer än gärna oavsett tillställning. Minst en gång varje sommar får man höra den. Så självklart skulle han få göra det även idag. Nästa låt var inte heller någon låt som tävlat men den hade iallafall blivit utsedd till tidernas schlager 1961 och århundradets schlager 1968, Gotländsk sommarnatt. 


Efter uppträdandet var det dags för den stora finalen. Strax innan gled sista gästen in i form av Ulrika som varit kollega med min pappa i många år. När Ulrika figurerat ut vilket lag hon skulle vara med i kunde finalen börja. Först fick man avslöja sitt lagnamn.  


Först ut hade vi De tre vännerna och Lena , aka. Caroline och Moa med teamleader Frida i spetsen. (Lena Ph)


Virva, Andreas Ulla-karin och teamleader Maria inspirerades av en av Kickis stora hits och blev The coconuts. (Kicki)


Teamleader Yvonne tillsammans med Micke och Maritn förvandlades till Annalfabeterna (Anna Book)


Sist ut Slagdängorna bestående av Ronnie, Christer Ulrika med teamleader Eva. (Carola)


Sedan var det dags för finaltävling, mitt melodikryss med schlagertema. Efter en rafflande tävling var det dags för prisutdelning och på första plats kom Slagdängorna efterföljt av The coconuts. På tredje plats kom Annalfabeterna och sist men inte minst De tre vännerna och Lena. 


Ett schlagerparty är inte fulländat utan lite allsång så vi avslutade precis som i filmen med Aldrig ska jag sluta älska dig. 


(null)






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0